Державні закупівлі (тендери)

Публічні закупівлі – так зараз називаються процедури з держзакупівель, тобто з закупівель за державні кошти всіма державними підприємствами, організаціями та установами.

Держава, мабуть, найщедріший покупець, тому скористатись нагодою отримати доступ до державних коштів мріє чи не кожний підприємець.

До недавніх пір такий доступ могли отримати далеко не всі охочі. А обрані отримували право ділити державний пиріг найчастіше через корупційну складову.

З появою системи онлайн-закупівель ProZorro ситуація, нібито, кардинально змінилася.

Не вдаючись до оціночних суджень слід лише зазначити, що ніщо не може бути досконалим.

Однак з появою цієї системи виникла не одна галузь діяльності, яка зосереджена навколо публічних закупівель.

Самі процедури здійснення публічних закупівель від розміщення замовником оголошення, подання учасником тендерної пропозиції, проведення електронною системою самих торгів до оскарження закупівель (дій, бездіяльності або рішень замовника) викликають у всіх заінтересованих осіб не аби яку кількість запитань та складнощів.

Так серед замовників найбільше питань виникають під час розроблення тендерної документації, правильного формулювання предмету закупівлі, подальшого оформлення результатів торгів або відмови від них.

З іншого боку, учасники стикаються з труднощами під час складання тендерної пропозиції, збирання та подання певних довідок та відомостей в якості підтвердження кваліфікаційних вимог та відсутності підстав для відмови в участі у тендері, в оскарженні тендерів.

Складнощі системи держзакупівель

Звичайно система ProZorro недосконала, як і законодавство в цій сфері.

Буквально на кожному етапі публічних закупівель можна зіткнутися якщо не з навмисними порушеннями, перекручуваннями законодавства всіма сторонами процесу, то, принаймні, помилками, які викликані необізнаністю або неуважністю.

Звісно й зараз не кожен може приймати участь в публічних закупівлях.

Так, замовники на підставі статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» вимагають від учасників дотримання кваліфікаційних критеріїв, серед яких є вимоги до наявності:

  • обладнання та матеріально-технічної бази;
  • працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
  • документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.

Звісно, з одного боку, ці обмежувальні вимоги призвані підвищити якість товарів, робіт та послуг, які закуповуються державою та її численними органами, підприємствами, організаціями та установами.

З іншого ж боку, надають можливість таким замовникам зловживати кваліфікаційними критеріями під час відбору та допуску учасників до певного тендера.

І замовники широко цією можливістю користуються на користь «улюбленців» шляхом не лише жорстких або специфічних вимог під час формулювання кваліфікаційних вимог до учасників тендерів у тендерній документації, а й шляхом дискваліфікації певних учасників як таких, що не відповідають кваліфікаційним вимогам.

Інше розповсюджене зловживання замовників публічних закупівель є дуже часте користування правом відміни торгів, особливо, якщо їхні результати не задовольняють замовника. Якщо переможцем виявився не той учасник – будьте певні, торги буде відмінено замовником.

І якщо замовник в такому випадку може оголосити нову закупівлю з тими ж умовами, то учасник за участь у кожній закупівлі повинен платити певну суму коштів.

Такі антиконкурентні дії замовника, нібито можна оскаржити в порядку статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» до Антимонопольного комітету України через ту ж електронну площадку, з якої ви приймали участь в закупівлі.

Проте, насправді, і закон, і електронна площадка просто не надають такої можливості – жодної скарги не приймається після завершення процедури закупівлі, в тому числі через її відміну замовником.

Окрім того, непоодинокими, а навіть навпаки, частими, є випадки зловживання замовниками словом «еквівалент» або незастосування його під час формулювання предмету закупівлі на користь певного виробника чи постачальника, що є грубим порушенням вимог пункту 3 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» щодо вимог до тендерної документації.

В подальшому ми ще повернемося до цього питання на сторінках нашого блогу.

І це лише декілька найбільш розповсюджених прикладів істотних недоліків системи державних закупівель. Проте вона вже набагато краща, ніж була будь-коли до теперішнього часу.

Будемо сподіватись, що система онлайн-закупівель ProZorro буде постійно вдосконалюватись як і законодавство в цій сфері.

P.S.

З іншого боку, юридична практика вже напрацьована, в тому числі й юристами нашої компанії.

Є певні способи протидії зловживанням всіх сторін публічних закупівель.

Ми відслідковуємо всю судову практику аби зменшити негатівні моменти процедур закупівлі через систему ProZorro, і завжди імплементуємо ці надбання в свою роботу із замовленнями наших клієнтів, намагаючись виключити потребу звернення до судів.

Перелік питань, на якому ми спеціалізуємося в сфері публічних закупівель, відображено нижче:

Розцінки на юридичні послуги у сфері публічних закупівель:
№ з/п Вид послуги Вартість, грн.
1. Супровід публічних закупівель (для замовників тендерів) від 1500,00
2. Підготовка тендерної пропозиції для участі в закупівлі (для учасників тендерів) від 1500,00
3. Окремі документи:
а) довідка з реєстру підприємств щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство 250,00
б) антикорупційна програма юридичної особи від 750,00
в) довідка про корупційні правопорушення від 750,00
г) довідка податкової інспекції щодо відсутності заборгованості від 750,00
д) тендерне забезпечення, банківська гарантія від 750,00
4. Правовий аналіз тендерної документації / пропозиції від 500,00
5. Оскарження / призупинення закупівлі від 2500,00
6. Оскарження рішень Антимонопольного комітету за результатами розгляду скарг на закупівлі від 3500,00
7. Оскарження рішення (протоколу) тендерного комітету від 3500,00

З’явились питання? Запитуйте телефоном +38 (063) 32 85 420

або відправте заявку нижче: