Чоловік в білій сорочці крізь лупу уважно вивчає документ - перевірки бізнеса

Перевірки бізнеса

Надаємо допомогу при проведенні планових та позапланових перевірок контролюючими органами, забезпечуємо участь юриста під час перевірок. Скасовуємо штрафи та інші санкції.

Адвокат з перевірок бізнеса

  • Консультації з державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності

  • Супровід планових та позапланових перевірок контролюючих органів

  • Оскарження припису / розпорядження Держпраці, ДСНС, Держпродспоживслужби, Держекоінспекції тощо

  • Скасування повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг

  • Скасування стягнення збитків, завданих державі та іншим особам, виявлених під час перевірок

Лідерами за кількістю перевірок останнім часом є:

  • Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС);
  • Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба);
  • Державна служба України з питань праці (Держпраці);
  • Державна екологічна інспекція (Держекоінспекція).

І це далеко не повний перелік перевіряючих органів. Загалом їх понад 40.
Більшість з них зобов’язано затверджувати річні плани перевірок та оприлюднювати їх на єдиному Інспекційному порталі, окрім НБУ, ДПС, митної служби та АМКУ.

  • проводяться за затвердженим планом, який кожен орган повинен затвердити до 15 жовтня, остаточну версію – до 1 грудня року, що передує перевірці. Підприємства потрапляють до нього залежно від ступеня ризику діяльності;
  • критерії ступеня ризику діяльності та періодичність планових перевірок затверджуються Кабінетом Міністрів України (постанова КМУ від 5 вересня 2018 р. № 715).

Всього три ступеня ризику господарської діяльності:

  • високий – перевірки не частіше одного разу на два роки;
  • середній – не частіше одного разу на три роки;
  • незначний – не частіше одного разу на п’ять років.

Дату їх проведення дізнатися неможливо.

Підстави:

  • подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
  • виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб’єктом господарювання у документі обов’язкової звітності;
  • перевірка виконання суб’єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
  • скарги фізичної особи про порушення, що спричинило шкоду її правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави;
  • неподання суб’єктом господарювання документів обов’язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин;
  • доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання у відповідній сфері у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
  • настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання.

Це перевірки, які проводяться одночасно кількома органами. Окремі перевірки бізнесу або комплексна не можуть тривати понад 15 робочих днів для малого та мікробізнесу і понад 30 робочих днів – для середнього та великого бізнесу.

Тривалість перевірки, яку проводить одна служба, обмежена строком – не більше пʼяти робочих днів – для малого та мікробізнесу, і не більше десяти робочих днів – для середнього та великого бізнесу.

Від комплексних перевірок можна відмовитися.

Якщо власник бізнесу не хоче, щоб його одночасно перевіряли кілька державних органів, він може написати відповідну заяву до Державної регуляторної служби.
Таку заяву потрібно подавати до 15 листопада року, що передує року планової перевірки.

Перевіряючим особам заборонено втручатися та перешкоджати здійсненню господарської діяльності.

Постановою КМУ від 13.03.2022 № 303 припинено проведення планових та позапланових перевірок на період воєнного стану, але дозволено позапланові перевірки в окремих сферах:
– щодо запобігання неконтрольованому зростанню цін на товари, які мають істотну соціальну значущість, виключно на підставі рішення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері, за наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Надаємо наступні юридичні послуги:

Чи можна відмовити в проведенні перевірки, не допускати на територію?

Так, за наявності наступних підстав:

  1. у контролюючого органа відсутні повноваження здійснювати перевірку;
  2. порушення контролюючим органом періодичності перевірок;
  3. неотримання підприємцем повідомлення про проведення планової перевірки;
  4. ненадання перевіряючими особами документів про перевірку (наказу, рішення, посвідчення, направлення);
  5. невнесення перевіряючими особами запису до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу у підприємства);
  6. відсутність керівника юридичної особи чи фізичної особи-підприємця або уповноваженої ними особи під час перевірки;
  7. якщо перевірка триває довше, ніж передбачено законом (5 робочих днів – для малого та мікробізнесу та 10 робочих днів – для середнього та великого бізнесу);
  8. якщо проведені протягом року перевірки сумарно перевищили 15 робочих днів – для малого та мікробізнесу та 30 робочих днів – для середнього та великого бізнесу;
  9. проведення повторної позапланової перевірки за тими самими фактами, що були підставою для вже проведеної позапланової перевірки;
  10. перевіряючій орган не затвердив та не оприлюднив на власному офіційному вебсайті уніфіковану форму акта, в якій передбачається перелік питань для перевірки, залежно від ступеня ризику підприємства;
  11. перевіряючі особи не надали у певних випадках копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері, на здійснення позапланової перевірки.

Недопущення до перевірки тягне відповідальність.

Відповідно до ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення невиконання законних розпоряджень чи приписів, інших законних вимог посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорону природних ресурсів, ненадання їм необхідної інформації або надання неправдивої інформації, вчинення інших перешкод для виконання покладених на них обов’язків — тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від дев’яти до п’ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб — від п’ятнадцяти до сорока п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

З іншого боку, згідно з нашою судової практики, допущення до перевірки та виявлення фактів порушення підприємством за результатами перевірки, за наявності підстав не допускати, не позбавляє підприємство оскаржити як законність самої перевірки, так і виявлені факти порушень.

Юридичні послуги з супроводу перевірок бізнесу контролюючими органами – це комплекс заходів, що спрямовані на мінімізацію ризиків та наслідків таких перевірок.

До переліку послуг з супроводу перевірок входять:

  • Аналіз ризиків – визначення потенційних проблемних областей діяльності бізнесу, які можуть стати предметом перевірки.
  • Консультації з питань законодавства – надання юридичної допомоги у сфері оподаткування, трудового права, охорони праці тощо.
  • Підготовка документації – підготовка звітів, пояснень, заяв тощо.
  • Представництво інтересів бізнесу під час перевірки – участь у зустрічах з перевіряючими, захист прав бізнесу.

Супровід перевірок контролюючими органами є важливою складовою захисту бізнесу. Непрофесійна підготовка до перевірки або відсутність юридичного супроводу можуть призвести до значних фінансових та інших збитків.

Деякі переваги супроводу перевірок контролюючими органами:

  • Зменшення ризиків виявлення порушень – кваліфіковані юристи допоможуть виявити та усунути можливі порушення ще до початку перевірки.
  • Зменшення обсягу зауважень та штрафів – юристи допоможуть відстояти права бізнесу та мінімізувати наслідки виявлених порушень.
  • Збільшення шансів на успішне оскарження рішень контролюючих органів – юристи мають досвід та знання, необхідні для успішного захисту бізнесу під час перевірок.

Строк – від 5-ти робочих днів.

Вартість – від 5000 грн.

Наслідки перевірки

На підставі акта за результатами перевірки, в разі виявлення порушень вимог законодавства, орган перевірки складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених перевіркою.

Припис – це обов’язкова для виконання у зазначені строки письмова вимога посадової особи перевіряючого органу підприємцю щодо усунення порушень.

Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб’єкта господарювання.

Санкції в цьому випадку можуть застосовуватись тільки в разі неусунення виявлених порушень у встановлений таким органом термін.

Розпорядження, на відміну від припису, може передбачати застосування санкцій до підприємця.

Одночасно, в разі виявлення порушень вимог законодавства, орган перевірки за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається з відповідним позовом до адміністративного суду.

Скасування результатів перевірки

Адміністративний порядок

Звернення до відповідного центрального органу виконавчої влади, територіальний орган якого здійснював перевірку, а також до Державної регуляторної служби України (ДРС).

Звертаємо увагу, що до ДРС можна оскаржити виключно випадки порушення посадовими особами органів державного нагляду (контролю) процедури та строків здійснення контролю!

Скарга подається в порядку Закону України “Про звернення громадян” до органу або посадовій особі вищого рівня протягом 1 року з моменту його прийняття, але не пізніше 1 місяця з часу ознайомлення громадянина з прийнятим рішенням.

Скарги, подані з порушенням зазначеного терміну, не розглядаються.

Скарги розглядаються і вирішуються до 30 днів від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, – невідкладно, але не пізніше 15 днів від дня їх отримання.

Проте, на практиці, ця процедура майже ніколи не призводить до позитивного результату для підприємства. Доцільність її юристи розглядають лише як можливість розтягнення часу, наприклад, для збору доказів для суду.

Судовий порядок

Найбільш ефективний засіб скасування результатів перевірки.

За статистикою понад 90% судових рішень – на користь підприємств!

В судовому порядку строк оскарження результатів перевірок бізнесу складає 6 місяців з дня отримання такого рішення або рішення органу вищого рівня, в разі використання процедури адміноскарження.

Підставами для скасування наслідків перевірки є неправомірні дії перевіряючих органів:

  • безпідставні позапланова перевірка або інспекційне відвідування;
  • недотримання порядку призначення та проведення перевірки або інспекційного відвідування;
  • перевищення повноважень посадовими особами (перевіряючими);
  • винесення неправомірних рішень;
  • порушення порядку складання актів, вимог, приписів, прийняття постанов тощо.

Строк надання послуг:

  • адміністративне оскарження – від 15 робочих днів;
  • судове оскарження – від 2 місяців.

Вартість послуг:

  • адміністративне оскарження – від 5 000 грн;
  • судове оскарження – від 10 000 грн.

За результатами перевірки контролюючий орган може звернутися в господарський суд з позовом до підприємства про стягнення збитків, завданих державі та іншим особам.

Такі збитки можуть бути розраховані за наслідками завданої шкоди, наприклад, довкіллю в різних формах, включаючи:

  • Забруднення повітря – викиди шкідливих речовин в атмосферу, що призводять до погіршення якості повітря, зміни клімату та інших проблем.
  • Забруднення води – скидання шкідливих речовин у воду, що призвели до забруднення питної води, загибелі риби та інших водних організмів тощо.
  • Забруднення ґрунту – викиди шкідливих речовин у ґрунт, які призводять до забруднення родючого шару ґрунту, забруднення підземних вод тощо.
  • Руйнування природних середовищ – руйнування лісів, полів, річок та інших природних середовищ.
  • Інші негативні впливи – шум, вібрації, знеліснення, забруднення світла та інші негативні впливи на довкілля.
Юридичні послуги зі скасування стягнення збитків, завданих державі та іншим особам, виявлених під час перевірок, – це комплекс заходів, спрямований на захист бізнесу від незаконного стягнення збитків.

До переліку юридичних послуг входять:

  • Аналіз рішень контролюючих органів – визначення підстав для стягнення збитків.
  • Консультації з питань законодавства – надання юридичної допомоги у сфері законодавства, що регулює галузь діяльності клієнта та підстави перевірок контролюючими органами.
  • Підготовка документів – підготовка скарг, позовів тощо.
  • Представництво інтересів бізнесу в суді – участь у судових засіданнях, захист прав бізнесу.

Скасування стягнення збитків, завданих державі та іншим особам, виявлених під час перевірок, є складним і тривалим процесом. Непрофесійна підготовка або відсутність юридичного супроводу можуть призвести до відмови в судовому розгляді або до програшу справи.

Строк надання послуг – від 15 робочих днів.

Вартість послуг – від 10 000 грн.

Наші переваги:

  • 1

    Максимальний комфорт: юридичний супровід на всіх етапах перевірки бізнесу, включно з взаємодією з перевіряючими.

  • 2

    10-ки способів захисту бізнесу від свавілля контролюючих органів.

  • 3

    Працюємо за договором.

  • 4

    Поетапна оплата згідно з кошторисом.

  • 5

    Готівковий і безготівковий розрахунок.

0 + років
практики взаємодії з контролюючими органами
0 + справ
успішно нами вирішено
0 +
задоволених клієнтів

Потрібна консультація адвоката з перевірок підприємств? Замовте зворотний дзвінок:

Документи, необхідні юристу з перевірок бізнесу:
  • Статутні документи юридичної особи або паспорт, ІПН фізичної особи – підприємця, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

  • Документи, надані перевіряючими (наказ (рішення, розпорядження) про перевірку, посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду, акт, складений за результатами перевірки, припис або розпорядження).

  • Документи, надані підприємством перевіряючим за їх вимогою.

  • Документи, що спростовують висновки перевіряючих в акті перевірки.

  • Інші матеріали, документи, відомості, свідчення, що мають значення для вирішення спору з перевіряючим органом.

Як наші юристи скасовують результати перевірки?
  • Збирають докази порушення законодавства перевіряючими.

  • Готують скарги / позови до інстанції оскарження.

  • Здійснюють представництво компанії в органі, що розглядає спір.

  • Надають таким органам правові пояснення та обґрунтовують позицію компанії.

  • Здійснюють повне правове супроводження розгляду справи в органі оскарження рішення перевіряючого органу.

  • Домагаються рішення суду про визнання протиправним та скасування припису, розпорядження перевіряючого органу, яким скасовуються всі санкції та заборони за результатами перевірки.

Після правового  аналізу документації клієнта ми розраховуємо вартість робіт та складаємо кошторис, який містить етапи виконання робіт.

Зазвичай оплата вартості послуг адвоката з перевірок бізнесу здійснюється поетапно згідно з кошторисом, що є невід’ємною частиною договору з клієнтом.

Дотримуємося строків та кошторису. Звітуємо за кожним етапом роботи.

Кейси

Декілька наших клієнтів

Відгуки клієнтів

Замовте консультацію наших юристів – це перший крок у вирішенні вашого питання

    Корисні публікації