Узаконити самозабудову можна 2-ма способами.

Вибір варіанта узаконення залежить від того чи знаходиться земельна ділянка у вашій власності або користуванні під будівництво або обслуговування будинку та прибудинкової території, від наявності державного акту і від року будівництва самого будинку чи прибудови (з 05 серпня 1992 року по 12 березня 2011 року).

Спосіб перший (найпростіший) за наявності землі у власності або користуванні.

Так, відповідно до Порядку прийняття в експлуатацію і проведення технічного обстеження індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, громадських будинків та будівель і споруд сільськогосподарського призначення I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 24.04.2015 № 79 (далі – Порядок) дозволяється узаконення, тобто прийняття в експлуатацію збудованих без дозволу на виконання будівельних робіт і проведення технічного обстеження:

  • індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, збудованих у період з 05 серпня 1992 року до 12 березня 2011 року;
  • збудованих у період до 12 березня 2011 року:
  • громадських будинків I і II категорій складності;
  • будівель і споруд сільськогосподарського призначення I і II категорій складності (далі – об’єкти).

Процедура такого узаконення самозабудов передбачає наступні кроки:

  1. Замовити в БТІ або у відповідній спеціалізованій організації технічний паспорт. Рік будівництва в техпаспорті повинен бути зазначений в проміжок часу з 05 серпня 1992 року по 12 березня 2011 року. Зазвичай технік зазначає дату спорудження зі слів замовника. Якщо будівля знаходиться на території садового товариства, то довідку для БТІ про рік будівлі видає голова такого товариства.
  2. Замовити в проектній організації «Звіт про проведення технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж об’єкта». Для цього експерт, що має відповідний кваліфікаційний сертифікат виїжджає за місцезнаходженням нерухомості та здійснює відповідні заміри. Відмітка про проведене технічне обстеження проставляється у технічному паспорті на схематичному плані земельної ділянки.
  3. Далі прийняття в експлуатацію об’єкту здійснюється органом державного архітектурно-будівельного контролю протягом 10 робочих днів з дня подання заяви власниками (користувачами) земельних ділянок, на яких розміщені такі об’єкти, за результатами технічного обстеження цих об’єктів шляхом реєстрації декларації про готовність об’єкта до експлуатації (далі – декларація).

Об’єкт не може бути прийнятий в експлуатацію у разі наявності відхилень від вимог державних будівельних норм, визначених такими нормами як недопустимі (заборонені).

Замовник є відповідальним за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації, відповідно до закону.

Датою прийняття в експлуатацію об’єкта є дата реєстрації декларації про готовність об’єкта до експлуатації.

Зареєстрована декларація є підставою для укладення договорів про постачання на прийнятий в експлуатацію об’єкт необхідних для його функціонування ресурсів – води, газу, тепла, електроенергії, включення даних про такий об’єкт до державної статистичної звітності та оформлення права власності на нього.

За наявності правовстановлюючих документів щодо об’єкта, який вводиться в експлуатацію, зареєстрована декларація є також підставою для внесення змін до технічного паспорта об’єкта.

  1. За наступним кроком замовник зобов’язаний протягом семи календарних днів з дня прийняття в експлуатацію об’єкта подати копію декларації місцевому органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням об’єкта для подання такими органами інформації про прийнятий в експлуатацію об’єкт до органу державної статистики.
  2. Далі необхідно присвоїти адресу.

Так, документом про присвоєння об’єкту нерухомого майна адреси може бути як рішення органу місцевого самоврядування, так і інший документ, незалежно від форми, виданий відповідним органом, який дає змогу встановити факт присвоєння об’єкту нерухомого майна адреси, зокрема довідки, виписки. Це також може бути, наприклад, довідка уповноваженої особи кооперативу, у разі проведення державної реєстрації права власності на об’єкти нерухомого майна, що знаходяться у такому кооперативі).

  1. Останнім кроком узаконення самозабудови є державна реєстрація права власності на об’єкт нерухомості. Для цього необхідно звернутися до Департаменту реєстрації речових прав на нерухоме майно (зазвичай, при місцевій раді) з копіями та оригіналами наступних документів:
  • техпаспорт на будівлю;
  • держакт на землю;
  • декларація ДАБІ;
  • паспорт та податковий ідентифікаційний код власника будівлі;

За 14 днів ви отримаєте витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджує право власності на самозабудову, яку відтепер нарешті узаконено.

Другий спосіб узаконення самозабудови / реконструкції

Цей спосіб застосовується до об’єктів:

  • збудованих або які будуються на земельній ділянці, що не була відведена в установленому порядку для цієї мети;
  • які збудовано без належного дозволу чи належно затвердженого проекту;
  • які збудовано з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Так, самозабудова об’єктів, зазначених вище, відповідно до статті 96 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачає наступну відповідальність:

  • виконання будівельних робіт без подання повідомлення про початок виконання зазначених робіт, а також наведення недостовірних даних у такому повідомленні тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот п’ятдесяти до трьохсот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що складає від 850,00 грн. до 5950,00 грн.;
  • ті самі дії, вчинені щодо об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з незначними наслідками (СС1), крім порушень, передбачених частиною четвертою цієї статті, – штраф від п’ятисот до шестисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8500,00 грн – 10200,00 грн);
  • експлуатація об’єктів, не прийнятих в експлуатацію, а також наведення недостовірних даних у декларації про готовність об’єкта до експлуатації, вчинені щодо об’єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, – тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот п’ятдесяти до трьохсот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (4250,00 грн. – 5950,00 грн.).

При цьому, зазначені штрафні санкції застосовуються до винних осіб незалежно від прийняття окремого рішення щодо долі такого об’єкту самочинного будівництва, яке в найгіршому випадку призводить до знесення об’єкту самозабудови коштом порушника.

Отже другий спосіб узаконення самочинного будівництва передбачає звернення до суду із позовом про визнання права власності на самозабудову.

Судовий порядок узаконення самозабудов в кожному з випадків є індивідуальним, залежить від обставин самого порушення, зокрема, передбачених на початку опису цього способу узаконення, та інших рис кожного випадку.

Так, наприклад, щодо об’єктів збудованих або які будуються на земельній ділянці, що не була відведена в установленому порядку для цієї мети. Такі випадки зазвичай стосуються земельних ділянок державної або комунальної власності, наданих у користування за договорами оренди.

Під час розгляду таких справ суд обов’язково долучає до справи відповідні державні органи та органи місцевого самоврядування – власників зазначених земельних ділянок. Оскільки при вирішенні таких категорій справ думка, ба, навіть, воля власників земельних ділянок має вирішальне значення.

В разі ж порушення будівельних норм і правил або будівництва (реконструкції) без належного дозволу чи належно затвердженого проекту суд повинен враховувати думку Державної архітектурно-будівельної інспекції, висновки відповідних будівельно-технічних експертиз та фахівців тощо.

Власнику ж такої самозабудованої нерухомості потрібно довести суду відсутність відповідних порушень.

Однак, після ухвалення позитивного рішення суду, вам все одно потрібно буде пройти процедуру введення об’єкта в експлуатацію в Державній архітектурно-будівельній інспекції для подальшої реєстрації права власності на самозбудоване нерухоме майно.

Для замовлення безпосередньої юридичної допомоги (консультації) переходьте на сторінку конкретної послуги або